Šta je SEO optimizacija?

seo-optimizacija

Šta je SEO optimizacija

SEO optimizacija ili samo SEO, orginalno search engine optimization je termin koji predstavlja rad na poboljšanju pozicija sajta u pretrazi na internetu. Ovaj termin se odnosi samo na pretragu koja nije plaćena i drugačije se naziva i organska pretraga. Rezultate u organskoj pretrazi ne možete kupiti ali ih možete zaslužiti i tu dolazi SEO. Optimizacija sajtova za pretraživače stara je koliko i internet. Pretraživači su se menjali i usavršavali i tako je i sama SEO optimizacija postajala sve kompleksnija i sve teža za rad. Prva strana na google-u je često cilj SEO optimizacije ali moramo da napomenemo da SEO nije samo pozicioniranje na google pretraživaču. Optimizacija se radi za sve pretraživače i zavisi od samog tržišta odnosno od broja korisnika koji su ciljna grupa sajta koji se optimizuje. Recimo optimizovanje kineskog sajta za kinesko tržište na Google nema smisla jer se u Kini Google kao pretraživač nalazi tek na trećem mestu po izboru korisnika. Veliku ulogu u tome ima i sama država Kina koja blokira sam Google. U Rusiji Yandex ima veći uticaj od Google, u Češkoj Seznam, itd… U našoj zemlji oko 95% pretrage na internetu se obavi preko Google, samo ta činjenica nam govori koliko je važna pozicija na prvoj strani Goolge pretraživača. Upravo zbog toga kod nas se SEO optimizacija fokusira na pozicije na Google pretrazi.

Prva strana na Google

Postići prvu stranu na Google pretraživaču je svakako cilj SEO optimizacije. Na prvoj strani ima samo 10 rezultata u organskoj pretrazi ali istraživanja su pokazala da upravo rezultati sa prve strane pokupe 70% korisnika što znači da od 10 korisnika samo 3 korisnika ode na drugu stranu u potrazi za željenim rezultatom. Ova statistika važi za sve ključne reči i mora se uzeti sa rezervom jer obično tih 30% koji odu na drugu stranu i dalje, traže nešto što nije ponudjeno ili sami rezultati nisu relevantni. Kada su u pitanju visoko konkurentne reči statistika je neumoljiva čak 90% pretrage pokupe rezultati sa prve strane. Pored ove činjenice istraživanja su pokazala da korisnici i do deset puta više veruju organskoj pretrazi u odnosu na plaćene oglase. Razlog je jednostavan jer za poziciju na prvoj strani pretraživača treba vreme, rad i trud dok  za plaćene oglase je nažalost dovoljno da uložite novac. Ovo dovodi da često plaćeni oglasi nisu ono što korisnici traže odnosno da je bolja ponuda u samoj organskoj pretrazi. Plaćeni oglasi jesu odličan način da se promoviše sajt ali u poredjenju sa SEO optimizacijom daju mnogo slabije rezultate za istu sumu uloženog novca. Ovu činjenicu vam može potvrditi svaki vlasnik sajta koji koristi plaćene google oglase (Adwords) i ima sajt pozicioniran na prvoj strani Google pretraživača. Statistika koja se može videti u tom slučaju može vam odati još jednu činjenicu a to je da korisnici koji su došli sa organske pretrage u odnosu na korisnike koji su došli sa plaćenih oglasa u 40% slučajeva više ostvare konverziju na sajtu. Konverzija može biti prodaja, registracija, poziv, kontakt formular,  itd

Koliko vremena treba da sajt iskoči na prvu stranu Google?

Za uspeh SEO optimizacije je potrebno vreme bez obzira da li se radi o sajtovima koji imaju konkurenciju ili ne. Veoma bitan korak pre same optimizacije sajta za gugl je analiza tržišta odnosno analiza konkurencije i ključnih reči.

seo-optimizacija

Analiza konkurencije

Analiza konkurencije je prvi korak, gruba analiza se može jednostavno videti kucanjem ključne reči koja vas zanima direktno u pretraživač.  Kao što smo rekli na prvoj strani ima samo 10 pozicija tako da nas zanimaju samo konkurenti za tih 10 pozicija. Kada pogledate rezultate koje ste dobili posle kucanja vaše ključne reči prvo što možete da vidite je da li su svih 10 rezultata relevantni traženoj ključnoj reči. Kada je u pitanju slaba konkurencija često se medju prvih 10 rezultata pojave PDF rezultati, rezultati sa foruma, itd… Ono što takodje odmah možete videti je i broj rezultata za ključnu reč koju ste tražili. To je broj koji govori koliko na pretraživaču ima rezultata za traženu ključnu reč, što je broj veči i konkurencija je veća. Ovaj broj nije broj vezan za potražnju već ponudu, tačnije pretraživač ima toliko ponudjenih stranica a vaš sajt treba da bude ponudjen u prvih 10 rezultata. Drugi korak analize konkurencije je jednostavan uvid u broj linkova koji vode ka sajtovima konkurencije. Postoji više profesionalnih alata koji služe da se dodje do ove informacije a jedan od besplatnih alata za proveru linkova je backlinkwatch . Broj linkova može vam reći da li je neko radio SEO na sajtu ili ne. Ozbiljnu konkurenciju  na našem tržištu naćićete samo u par branši ostalo spada u srednju ili veoma malu konkurenciju.  Često se dešava da samo prvih 3-5 sajtova rade na optimizaciji dok ostali imaju sreće jer nema drugih konkurenata. U tim slučajevima SEO optimizacija se može postići za 3 meseca.  Kada je u pitanju veća konkurencija potrebno je više vremena od 3 do 6 meseci. Moramo da napomenemo da kod sajtova koji imaju konkurenciju potrebno je da se radi konstantno jer sajt neće zadržati postignute pozicije ako vi stanete sa seo optimizacijom a konkurencija koju ste prestigli nastavi ili počne da radi na optimizaciji.

Naravno analiza konkurencije ovim nije završena, treba videti da li je uradjen onpage SEO za sajtove koji su vam direktna konkurencija, odnosno da li su sajtovi aktivni na društvenim mrežama. Detaljna analiza koja se vrši obično se ne daje korisnicima već služi samo SEO agencijama za dalji rad. Sve SEO agencije ili pojedinci koji se bave SEO optimizacijom imaju svoj način kako vrše analizu detalja i koje alate koriste.

Analiza ključnih reči

Analiza ključnih reči je sledeći korak u optimizaciji sajta za pretraživače. Najlakši način analize je google adwords, tačnije alat koji se nalazi u sklopu google adwords naloga i koji je besplatan. Ovaj alat daje analizu isključivo za pretrage na Google pretraživaču. Jednostavno ukucate ključnu reč za koju želite da budete na prvoj strani i alat će vam dati koliko je mesečno tražen taj termin na google pretrazi ali daće vam i slične ključne reči i predloge na osnovu baze pretrage. Kada znate šta se najviše traži vratite se na analizu konkurencije za sve termine koje ste izdvojili prilikom analize. Veoma je bitno da uvek ciljate ključne reči koje se najviše traže. Zašto analiza ključnih reči posle analize konkurencije? Razlog je jednostavan, tu tačno možete videti da li je ključna reč za koju ste vi mislili da je najvažnija stvarno najtraženija. Ono što morate da razumete prilikom izbora ključnih reči je da je najbitnije ono što korisnici najviše traže. Često nema veze sa stručnim terminima koje vi koristite na svom sajtu i koji su u okviru vaše struke normalni i poznati. Morate razumeti da korisnici ne znaju te informacije i oni kucaju one termine koji se koriste u narodu. Daćemo vam primer : Retko koji korisnik će tražiti „abdominoplastika“ u pretrazi, većina će tražiti „zatezanje stomaka“.

Onpage SEO optimizacija

Onpage SEO je tehnički deo SEO optimizacije sajta za pretraživače. Ovim se podrazumeva optimizovanje samih stranica sajta i vodjenje računa o tome kako ih pretraživač vidi. Krenućemo od vrha stranice. Jezik sajta, naslov sajta „title“ oznaka , meta oznake, naslovi h1-h6, tekst na sajtu, slike na sajtu, skripte. Ovim redosledom treba svaku stranicu na sajtu pregledati i ako je moguće nigde ne koristiti copy/paste . Posebno je bitno da najvažnije stranice na sajtu budu jedinstvene bez kopiranih elemenata , ako niste uradili za svaku stranicu posebno bar za najvažnije strane gledajte da uradite pre dalje optimizacije. Posle optimizovanja svih stranica poželjno je napraviti sitemap za sajt.

Optimizovanje sajta bez onpage optimizacije je besmisleno. Za onpage optimizaciju nisu vam potrebni nikakvi dodatni resursi i alati. Celokupnu optimizaciju možete obaviti izmenom HTML koda ili kroz CMS sajta. Kada je u pitanju wordpress sajt, sve navedeno možete uraditi kroz besplatne verzije dodataka.

Offpage SEO optimizacija

Offpage SEO ili optimizacija sajta van vašeg sajta je proces kojim stvarate veze ka sajtu, taj proces nazivamo i gradjenje linkova (linkbuilding). Šta je gradjenje linkova ka sajtu? Prosto rečeno to su linkovi koje korisnik može da klikne na drugim internet lokacijama i koje će ga odvesti do vašeg sajta. Sami linkovi imaju različitu vrednost i kvalitet. Dok je pre 10 godina broj linkova bio najvažniji faktor u optimizaciji sajta sada važnost linkova opada. Tačnije više se gleda kvalitet samog linka i relevantnost izvora sa kojeg dolazi. Pretraživači stalno napreduju i svaki pokušaj manipulacije SEO rezultatima redukuju stalnim ažuriranjem algoritma. Postoje tačne smernice šta se sme a šta se smatra pogrešnim. Kupovina linkova je strogo zabranjena i ako pretraživač dovede u vezu vaš sajt sa kupovinom linkova velika verovatnoća da nećete moći da oporavite organsku pretragu u dužem periodu. Kupovina linkova i razne šeme sa linkovanjem u krug, razmena linkova i slično može vas trenutno dovesti do sjajnog rezultata ali kad pretraživač to primeti osim pada pozicija sledi i zabrana. Zabrana znači da se odredjene strane sajta neće prikazivati u pretrazi osim kada ih direktno ukucate. Može doći i do trajne zabrane domena, svi rezultati sa vašeg domena se neće naći ni na jednoj pretrazi.

Društvene mreže za SEO

Društvene mreže su sjajan alat prilikom SEO optimizacije sajta jer povećavaju vidljivost sajta kao i saobraćaj ka samom sajtu. Aktivnost na društvenim mrežama može vam samo biti plus u pozicioniranju sajta u pretrazi. Bitno je da prilikom onpage optimizacije svoj sajt povežete sa svojim stranicama na društvenim mrežama. Društvene mreže su odličan način da korisnici budu u toku o vašim uslugama, proizvodima. Primetili ste da sve više firmi u svojim reklamama ostavljaju podatak kako možete da ih pratite na društvenim mrežama i to nije slučajno jer već odavno internet je medij broj jedan daleko ispred televizije i ostalih medija.

SEO Agencije

Da li vam je potrebna SEO agencija ili možete sami da radite optimizaciju svog sajta? Bićemo iskreni i reći da za sajtove gde je mala i srednja konkurencija možete sami obaviti veći deo posla. Kod sajtova sa većom konkurencijom nećete imati gotovo nikakve šanse. Većina SEO agencija ili pojedinaca koji se bave digitalnim marketingom imaju pored iskustva koje vi nemate i  preko 100 svojih sajtova sa kojih mogu da vam daju link ili da vrše testiranja bez ometanja vašeg sajta. Vi taj luksuz nemate, ako krenete pogrešno izgubićete vreme i možete dovesti da sajt bude u lošijem stanju nego pre optimizacije. Pored svega SEO agencije često medjusobno saradjuju da bi obezbedili što relevantniji izvor veza ka vašem sajtu. Usluge SEO optimizacije od strane agencije su mnogo bolje rešenje nego da imate zaposlenog koji će raditi taj deo posla. Za gotovo isti novac možete imati profesionalni SEO tim koji će brinuti o pozicijama vašeg sajta i donositi vam profit.

Share

Skorašnje objave

Komentari

  1. Da li je moguce da konkurencija uradi negativnu kampanju za moj sajt?

    • U teoriji jeste moguće ali u praksi jako teško. Veoma je lako utvrditi da li je sumljiv sadržaj povezan sa vašim sajtom ili neko pokušava da vaš sajt poveže sa lošim linkovima. Uvek se mogu loši linkovi ručno isključiti kroz google webmaster tool i otkloniti ta opasnost.

Ostavite odgovor